Кламер БГ - Бизнес новини: Бизнесът не отчита съществена промяна през 2022 г. и е негативен за 2023 г.

Бизнесът не отчита съществена промяна през 2022 г. и е негативен за 2023 г.

Бизнес

|
Пон, 12 Дек 2022г. 16:10ч.
Бизнесът не отчита съществена промяна през 2022 г. и е негативен за 2023 г.

Бизнесът не отчита съществена промяна през 2022 г. и е негативен за 2023 г.

Отношението на българския бизнес към инвестиционния климат в страната и относно състоянието на фирмите не се е променило съществено през белязаната от войната в Украйна 2022 г. спрямо предходната, която протече под знака на Covid пандемията, но работодателите са негативно настроени към идващата 2023 г. Това става ясно от традиционното онлайн-допитване до членовете на Българската стопанска камара, проведено в периода 5 ноември – 1 декември 2022 г. сред 796 микро-, малки, средни и големи предприятия от цялата страна и от всички сектори на икономиката.

Данните бяха представени от председателя на БСК Добри Митрев и от зам.-председателите Мария Минчева и Станислав Попдончев пред журналисти в понеделник.

От тях става ясно, че 70 процента от предприятията – колкото и през миналата година, смятат, че състоянието на бизнес климата се е влошило, за 15 процента (срещу 19% през 2021 г.) не се е променило, а за 14% дори се е подобрило (миналата година обаче така са смятали 109 на сто от фирмите).

По-малко обаче са компаниите, които сега твърдят, че се е влошило състоянието им – 45 на сто срещу 58% през миналата година. 18 процента отчитат по-добри резултати, като тук има лек спад при 19% преди година. Намалели са просрочените плащания и задлъжнялостта на фирмите.

В същото време негативни очаквания за догодина заради високите енергийни цени, инфлацията, екоизискванията и задълбочаването на кризата имат по-малко дружества от преди година. Остават проблемите с намирането на квалифициран персонал, но високите енергийни цени са накарали повече предприятия да се замислят за собствено производство на ток от възобновяеми енергийни източници.

Повечето предприятия са против вдигането на минималната работна заплата от 2-23 г. на 850 лв. и смятат предложението от служебния кабинет за 770 лв. за по-приемливо. Близо половината от анкетираните – 48 на сто, заявяват, че вдигането на възнагражденията ще ги накара да увеличат цените на стоките си. но за 18 на сто това няма да е проблем.

Над 80 на сто от фирмите са доволни от компенсациите заради скъпия ток и искат те да продължат.

В миналогодишното проучване на БСК най-сериозните притеснения на анкетираните бяха по отношение очакванията за драстичен ръст на цените на енергийните ресурси и суровините, и инфлацията – както в национален, така и в световен мащаб. За съжаление, тези прогнози се сбъднаха и това е основната причина едва доловимият оптимизъм от края на 2021 г. да изчезне. Година по-късно отново нагласите на бизнеса са по-скоро за запазване или влошаване на икономическите показатели, отколкото за позитивно развитие, сочат представените от БСК данни.

Рисковете пред развитието на българската икономика мнозинството от анкетираните виждат в очакван ръст на цените, фискалната и регулаторна тежест, и инфлацията. Притесненията у бизнеса се коренят основно в продължаващата (и с необозрим във времето край) икономическа и енергийна кризи, провокирани преди всичко от военния конфликт в Украйна, а в национален план проблем създават политическите трусове, които водят след себе си нестабилност и неяснота, невъзможност за прогнозируемост и планиране.

Пречките

Като най-големи пречки пред бизнеса анкетираните посочват липсата на работна ръка и често променящата се нормативна уредба, следвани от бюрокрацията, регулаторната тежест и липсата на електронно правителство.

За преобладаващата част от анкетираните високите цени на суровините, материалите и енергийните ресурси създават сериозни проблеми, което ги принуждава да увеличават крайните цени на продукцията си и да съкращават разходи.

Плановете за увеличение на минималната работна заплата в най-голяма степен се отразяват върху инфлационните процеси – почти половината анкетирани заявяват, че ще калкулират този допълнителен разход към цените на стоките и услугите.

Показателите на фирмите

Натрупалите се през последните 2-3 години множество кризи неминуемо се отразиха върху показателите на фирмите, като всички те бележат драстични спадове спрямо предкризисната 2019 г. Намаляват обемите на производството и продажбите, както и външните пазари. Най-малко засегнати са заплатите, които през 2022 г. се увеличават в 76% от фирмите.

Добрите новини

Положителна новина е, че спрямо 2021 г. през настоящата година е налице леко подобрение по отношение спада в производството и продажбите. Подобрение има и при инвестициите, вкл. в човешки ресурси, нови продукти и нови мощности.

В групата на добрите новини попада и намалението на задълженията към финансови институции и към бюджета, но се увеличават задълженията към контрагенти и към персонала. Заедно с това, сериозно намаляват случаите на просрочени несъбрани вземания от контрагенти. Предполагаемата причина за това е въведената по-строга финансова дисциплина в условията на криза.

През последните три години интересът към участие в обществени поръчки намалява спрямо предходните периоди, като през 2022 г. едва 14% от анкетираните са участвали в подобни конкурси. Трябва да се отбележи намаляването на некоректните/незаконни практики в сферата на обществените поръчки, най-вече сериозният спад на необоснованите обжалвания, подмяната на подизпълнители и забавените разплащания от страна на възложителите.

Сред положителните изводи трябва да се добави и повишаването на дела на анкетираните, които одобряват присъединяването на България към Еврозоната. Расте и информираността по отношение на Националния план за възстановяване и устойчивост и Европейския зелен пакт.

Плановете

Очакванията за покачване на цените и, по-конкретно – на цената на труда, кара повечето работодатели (67%) да включват в плановете си за 2023 г. ръст на възнагражденията.

В отговор на икономическата криза, почти половината от анкетираните (48%) планират да увеличат обема на производството си, както и гамата от предлагани продукти/услуги.

Сред приоритетите на бизнеса за 2023 г. са търсенето на нови пазари, инвестициите в енергоспестяващи технологии и развитие/обучение на персонала.

В условията на неясни перспективи, бизнесът запазва висока степен на песимизъм, затова очакванията и плановете му за бъдещето са твърде предпазливи и подчинени на прагматизма.

mediapool.bg