Кламер БГ - Бизнес новини: КЗК откри недобросъвестни практики на телевизионния пазар

КЗК откри недобросъвестни практики на телевизионния пазар

Бизнес

|
Пет, 29 Юни 2018г. 15:20ч.
КЗК откри недобросъвестни практики на телевизионния пазар

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) откри недобросъвестни практики на телевизионния пазар, медийна концентрация и насочване на рекламните бюджети към големи медийни групи. Това става ясно от съобщение на КЗК във връзка с направения секторен анализ на медийния пазар у нас.

Антимонополният орган препоръчва създаването на регистър на собствениците на медии и разпространители на медийно съдържание.

В анализа е направен преглед на относимата нормативна уредба и саморегулацията в сектора, проследени са характеристиките и структурата на отделните медийни пазари и участниците на тях. Анализирана е и дейността на всички видове медии и разпространители на медийно съдържание. Установена е степента на пазарна концентрация и интеграция, очертани са пазарните тенденции и динамика, се казва в съобщението на КЗК.

В резултат на проучването са направени изводи за състоянието на медийния сектор и актуалните проблеми, засягащи конкуренцията. КЗК откроява няколко извода и препоръки.

"Наблюдават се недобросъвестни практики при отчитането на абонатите на платформените оператори, които имат за резултат влошаване на пазарните условия и изкривяване конкуренцията на пазара на разпространение на телевизионни програми, както и на пазара на телевизионно съдържание. В тези условия, възстановяването на пазарната среда би следвало да се търси в провеждането на политики за изчистване на "сивия сектор", за да могат да настъпят пазарните ефекти", се казва в съобщението.

На следващо място, с оглед установената тенденция за осъществяване на дейност от медийните участници едновременно на няколко медийни пазари, както и с цел наблюдаване на съществуващите вертикални ефекти и ниво на медийна концентрация, КЗК счита за удачно създаването на регистър, съдържащ информация относно крайните собственици на всички видове медии и разпространители на медийно съдържание, е посочено в съобщението на регулатора.

Като друг проблем в анализа се откроява насочването на основната част от рекламните бюджети към големите медийни групи, което поставя на изпитание оцеляването на по-малките участници. Поради това КЗК счита, че всички допълнителни финансирания (извън установения начин на финансиране и/или бизнес модел) на участници на съответните пазари с публични средства, в това число целеви средства по програми, следва да се извършват при ясни правила, прозрачни, недискриминационни условия и осъществяване на ефективен контрол, се казва в съобщението.

Относно посочения от част от пазарните участници проблем, който засяга липсата на надеждна информация за тиражите на печатните издания, КЗК препоръчва да се обсъдят от компетентните органи и съответните заинтересовани страни, направените в тази връзка предложения на браншовите организации и заинтересованите страни, с цел предприемане на политики за тяхното решаване.

КЗК е информирала за резултатите от проучването си Народното събрание, Министерския съвет, министъра на икономиката, министъра на финансите и министъра на културата, за предприемане на подходящи мерки във връзка с функционирането на медийните пазари.

mediapool.bg