Кламер БГ - Бизнес новини: Износът на България за ЕС намалява, вносът нараства

Износът на България за ЕС намалява, вносът нараства

Бизнес

|
Ср, 09 Юли 2014г. 15:01ч.
Износът на България за ЕС намалява, вносът нараства

През периода януари-април 2014 г. износът на България за ЕС намалява с 0.9 на сто спрямо същия период на предходната година и е в размер на 8.3 млрд. лева, показват предварителни данни на Националния статистически институт, оповестени в сряда. В същото време от Българската стопанска камара обявиха, че през миналата година България се е изкачила с две места в световната класация по експорт спрямо 2012 г. и заема 63-о място

Само през април износът за ЕС намалява с 3.5 на сто спрямо същия месец на предходната година и е за 2.1 млрд. лева.

Вносът на България от ЕС за периода януари-април 2014 г. нараства с 4,6 на сто спрямо същия период на предходната година и е на стойност 9.9 млрд. лева. Най-голям е стойностният обем на стоките, внесени от Германия, Италия, Румъния, Испания и Гърция.

През април вносът на България от държавите - членки на ЕС, се увеличава с 0.6 на сто спрямо същия месец на предходната година и е в размер на 2.6 млрд. лв..

Външнотърговското салдо на България с ЕС за периода януари-април е отрицателно и е на стойност 1 666,8 млн. лева. След елиминиране на разходите за транспорт и застраховки при внос на стоки салдото също е отрицателно и е 1.2129 млрд. лева.

Според анализа на БСК, през последните 5 години българските фирми постигат средногодишен ръст на износа от 15%, което е повече от световния ръст от 10 на сто средногодишно. Страната ни измества други доставчици на глобалните пазари, но остава лидер в в износа на горива и мед, електрически и електронни изделия и машини.

През последните 5 години традиционно добре се представя българският износ на маслодайни семена – средно 17% при 14% ръст на световния внос. Износът на фармацията също бележи рекорди – съответно 20% срещу 4% световен внос. Изостават желязо и стомана –регистрира се не само спад от 12% през 2013, но и загуба на пазарен дял в периода 2009-2013.

В стойностно изражение през 2013, България има най-голям износ на средни и тежки нефтени деривати, но за периода 2009-2013 средногодишният ръст е 24% при ръст на световния внос от 20%. Следващи в експортната ранглиста са леки нефтени деривати със средногодишен ръст за периода 2009-2013 от 25 %, от които над половината се дължат на по-високи цени. При рафинирана катодна мед има 16% средногодишен ръст срещу 7% ръст на световния внос.

България запазва водещо място в света при износ на нерафинирана анодна мед вече няколко години. Средногодишният ръст е 32%.

Износът на пшеница продължава да чупи рекорди и бележи стабилен ръст от 33% за 2009-2013, увеличава експортни цени и заема нови пазари. България се изкачи едно място нагоре и е на 11 място в света по износ на пшеница, като всички държави преди нас имат поне 3-4 пъти по-голяма територия, посочват от БСК. Само при експорта на царевица ръстът е 125 процента през 2013 г., при световен ръст от 17 на сто.

Износът на медикаменти продължава да расте, 2013 спрямо 2012 – 31%, средно за 5 години – 23, при ръст на световния внос за същия период – 3%.

Водещи пазари за износа на средни и тежки нефтени деривати продължават да са Гибралтар, Турция и Сингапур; общо 2/3 от износа ни е за тях. Украйна, Италия и Сърбия формират още почти 16% от пазарите ни. През последната година износът за Гибралтар намалява с много бързо темпо, основно за сметка на ръст към Сингапур. Вече сме едва седми доставчик за Гибралтар, а 2012 бяхме първи. За Турция сме пети доставчик, като безспорен пазарен лидер там е Русия. За отбелязване е, че България постига на турския пазар с няколко процента по-добри цени отколкото постига Русия.

Леки нефтени деривати изнасяме най-много за Украйна, Турция и Тунис, формиращи почти 40% от пазарите ни. Големи пазари за нас са също Република Южна Африка, Ливан, ОАЕ, Грузия. През последната година най-бързо расте износът ни на леки нефтени деривати за Ливан и Тунис. За Ливан сме трети по важност доставчик след лидерите Италия и Франция, но постигаме малко по-ниски експортни цени от тях.

Катодната мед се изнася за Китай 37%, Турция 28% и Италия 22%. Печелим пазарни позиции и в трите страни. Китай е най-големия вносител на продукта с цели 38% от световния внос. Анодната мед отива само за Германия и Белгия.

Водещи пазари за пшеницата са Испания 23%, Румъния 11%, Либия, Италия, Гърция, Сирия. Най-добри цени, обаче, постигаме в ОАЕ, Ливан и Египет – средно около 320 - 330 щ.д./тон.

България е на първо място в света по износ на слънчогледови семена. Най-голяма част от износа е за Холандия, Турция, Франция, Португалия, а най-добри цени постигаме в Германия и Великобритания. С изключение на тях двете, експортните ни цени са около 530-580 щ.д./тон, което е близо до средните цени на конкурентите ни - 600 щ.д./тон пазарите. Печелим пазарни позиции в почти всички страни, губим в Турция и Румъния.

Износът на медикаменти бележи 23% средногодишен ръст за 2009-2013 при ръст на световния внос 3%. Русия и Германия формират 40% от износа ни, следвани от Румъния, Украйна, Полша, Холандия. В Русия губим пазарни позиции, но в Германия, Полша и Холандия – печелим.

Износът на електроенергия продължава да е значим за българската икономика. За периода 2009-2013 г. средният ръст е 5%, колкото и на световния внос, но при спадащи цени. Износът на електроенергия е основно за Турция, Гърция, Чехия, Словения, Македония, Сърбия, Румъния. Най-добрите цени постигаме в Турция и Сърбия.

Износът на медни руди и на руди на благородните метали и техни концентрати продължава да е значителен – общо за двете стоки над 700 мил. щ.д. Медните руди се изнасят за Намибия и Китай. Рудите на благородните метали – за Белгия, Германия, Корея и Канада при експортна цена е около 230 хил.щ.д./тон. Нито една от четирите държави не отчита внос от България, а и по принцип общият им внос от целия свят на тази стока и десетки пъти по-малко, отколкото България отчита като износ за тях.

По български данни, цигари изнасяме основно за ОАЕ и Ирак, бележим много голям ръст на продажбите през последните години, макар през 2013 да има известно пренасочване от Ирак към ОАЕ.

В резултат на няколко чуждестранни инвестиции, България зае важни пазарни позиции при износа на комплекти проводници за автомобили. Изнасяме за Турция 38%, Словакия 14%, Румъния, Испания, Франция, Полша, Германия. Сравнително голям пробив правим на румънския пазар, докато в Испания, Франция, Полша и Германия имаме спад. Това води до известно отстъпление на пазарни позиции в световен мащаб.

Също нов продукт сред водещите са електрическите табла ниско напрежение. Световният внос нараства средно с 18% през последните години и българските производители са се възползвали от тази ниша. За периода 2009-2013 средногодишният ръст е бил 33%, а само за 2013/2012 – 58%. Износът е основно за Германия, Франция, Китай и Полша.

Най-голям дял в световния износ бележим при временно консервирани череши – 20.3%, слънчогледови семена 17.8%, зърна, сплескани или на люспи, различни от овесени 15.4%, нерафинирана анодна мед 15.2%, патешко и гъше месо 14.2%.

mediapool.bg