Кламер БГ - Бизнес новини: БДЖ ще ремонтира 50 локомотива и ще купува нови влакове

БДЖ ще ремонтира 50 локомотива и ще купува нови влакове

Бизнес

|
Ср, 20 Март 2019г. 19:03ч.
БДЖ ще ремонтира 50 локомотива и ще купува нови влакове

До края на март БДЖ ще пусне поръчка за ремонта на 50 локомотива, а до края на годината - и за купуване на нов подвижен състав. Това съобщи ръководството на БДЖ пред парламентарната комисия по транспорт.

За ремонт на локомотиви и вагони за тази година са предвидени 64 млн. лв., а за купуването на нов подвижен състав – 100 млн. лв., каза Григори Григоров, председател на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ".

Подобряването на комфорта на пътниците, обновяването на подвижния състав и въвеждането на бонусна система за заплащане са трите основни направления, по които работи ръководството на държавните железници, каза изпълнителният директор на холдинга Никола Василев.

Покупка на нов подвижен състав за 100 млн. лв.

До края на годината се предвижда да бъде пусната поръчката за покупка на нов подвижен състав. Плановете са през следващата година да има избран изпълнител. За целта са предвидени 100 млн. лв. капиталов трансфер, каза Григори Григоров.

В момента има дискусия какъв точно подвижен състав да се купи – локомотиви и вагони или мотриси. Другият спорен момент е каква скорост да развиват. Това ще бъде подложено на обществено обсъждане, за да няма скандали, каквито се случиха с прекратената вече поръчка, стана ясно от обясненията на Василев.

"Анализът на пазара показва, че основната част от приходите на БДЖ - между 40 и 50%, се носят от дългите линии София-Варна и София-Бургас. Напълно естествено е фокусът върху новия подвижен състав да бъде на първо време върху тези два участъка", коментира Григори Григоров.

Той посочи, че за средните линии на разстояния до 250 – 300 км и пътуване до 3 часа ще трябва да се купят нови мотриси. Това са връзките на София с големите областни градове като Стара Загора, Плевен, Пловдив, Русе.

Останалите линии ще се обслужват от текущият подвижен състав, който е достатъчен, каза Григоров. Той ще премине през интензивна капиталова ремонтна програма, за която са заложени 64 млн. лв. за това. До края на март ще бъде обявен търгът за ремонта на 50 локомотива. Планира се и обновяването на още 200 вагона.

Наемане на подвижен състав

Докато бъде доставен новият подвижен състав, за което ще са нужни няколко години, ще се наема. По въпроса се работи, увери Григори Григоров пред журналисти. Той посочи, че днес ръководството е имало среща с полска компания с голямо присъствие в Централна и Източна Европа.

Все още обаче в БДЖ не са получили оферти за наемане на подвижен състав. Те са нужни за да се сравнят разходите и да се направят сметки дали е изгодно.

Освен това наемането на подвижен състав е необходимо за попълването на недостига сега. Средно на ден липсват по 15 локомотива и по 40 - 50 вагона. Целта е до края на годината тези числа да станат едноцифрени, каза Григоров.

Решението за наемане на подвижен състав ще бъде временно и няма да продължи повече от 2 – 3 години, смята Григоров.

Все още няма решение какво да се прави с мотрисите "Дезиро", чийто експлоатационен срок от 15 години вече е изтекъл. Поръчката за техния ремонт се обжалва в съда.

Развитие на международните линии

Ръководството на БДЖ има идея за развитие на международни жп линии до близките балкански столици.

"Там има нюанс, че в момента вагоните ни не могат да бъдат използвани, тъй като са купени с капиталов трансфер и са само за вътрешна употреба. Със собствени средства възнамеряваме в най-близко време да започнем процедура по закупуване на вагони, които могат да се използват в международни пътувания", каза Григори Григоров.

БДЖ излязло на печалба

Ръководството на държавните железници отчете подобряване на финансовото състояние на затъналото в дългове дружество.

Приходите на холдинга са се увеличили с 20 млн. лв. през миналата година и достигат до 366 млн. лв. Очертава се оперативна печалба от около 30 млн. лв. и за първи път от много години ще има счетоводна печалба, каза Григоров. Той отчете и увеличение на пътниците с около 500 хил. души на годишна база, което е около 2.5%.

Субсидията за БДЖ остава 175 млн. лв., Капиталовата програма на "Пътнически превози" е 73 млн. лв. От тях 64 млн. лв. са за подвижен състав и 7 млн. лв. са за други дейности. Това е значително увеличение от миналата година, когато капиталовата програма е била в рамките само на 8 млн. лв., посочи Григоров.

"Товарни превози" планират увеличение на приходите на 130 млн. лв., което е с 15% повече от миналата година. При тях целта е чрез агресивно поведение на местния пазар да надхвърлят и да задържат 50% пазарен дял, каза Григоров. По думите проблемът при тях е дълг от около 100 млн. лв. към НКЖИ.

Подобряване на обслужването

С цел подобряване на обслужването на пътниците се планира да се обнови системата за резервация в БДЖ. В момента тя се тества. Работи се и по подобряване на мобилното приложение, което дава в реално време закъсненията и точното време за пристигане на влаковете на всяка една от гарите. Онлайн системата трябва да работи с пълната си функционалност до 30 юни.

"Там също се извинихме, имахме дребни несъответствия по отношение на коловозите. Оказа се, че колегите от НКЖИ в последния момент разпределят кой влак на кой коловоз да отиде и тази информация малко трудно се ъпдейтва в информационните масиви. Взели сме мерки, в момента го следим. Няма разминаване, но сме предприели действия чисто технически да се уеднаквят записите, така че да няма никакви разминавания в бъдеще", обясни проблема Никола Василев.

Освен онлайн услугите, ще се подобрява и офлайн обслужването. За целта тръгва проект за обучение на персонала.

За улеснение на пътуващите предстои да бъдат поставени подновени маршрутни карти по места, които ще илюстрират вида на влаковите маршрути, разписанията и гарите, каза Василев.

mediapool.bg