Кламер БГ - Бизнес новини: БДЖ няма да купува нови влакове, а ще ги наема

БДЖ няма да купува нови влакове, а ще ги наема

Бизнес

|
Вт, 15 Ян 2019г. 16:38ч.
БДЖ няма да купува нови влакове, а ще ги наема

Редовни и чисти влакове и начало на дигиталната трансформация на държавните железници. Край на източването им с неизгодни договори чрез прекратяване на всички скандални обществени поръчки или съществени промени в условията им. Покупка на нови влакове за 675 млн. лв. няма да има. Локомотивите и вагоните ще се наемат. Нови заеми няма да се теглят. Натрупаните задължения, които към момента възлизат на около 300 млн. лв., ще се погасяват със собствени средства.

Това са звучащите почти утопично планове на новото ръководство на "Холдинг БДЖ", което встъпи в длъжност през декември. Обикновено всяко ново ръководство на холдинга идва с амбициозни планове за възраждане на железниците, но си тръгва с гръм и трясък.

Официално предишното ръководство на БДЖ, назначено от екстранспортния министър Ивайло Московски, беше сменено от наследника му на поста Росен Желязков (и двамата министри са на ГЕРБ) заради междуличностни конфликти. То стана факт след публикуване в медии на доклад до ДАНС за нарушения и нередности в държавните железници.

"Луди ентусиасти"

Въпреки че назначенията в ръководствата на държавните дружества обикновено са политически, новото на БДЖ се определя като "професионални мениджъри" и "луди ентусиасти". Първото определение е на председателя на директорския борд Григори Григоров, а второто - на изпълнителния директор Никола Василев. По техни твърдения никой не е искал да поеме ръководството на държавните железници. Всички им казвали, че са луди и там нещата са непоправими, но те са на обратното мнение.

Григори Григоров досега не е имал допир с БДЖ. Обясни, че е работил за голяма чужда компания в Москва, управлявал е инвестиционни фондове, а последно се е занимавал със стартъп компании у нас. Приел поканата, защото искал ново предизвикателство.

Никола Василев идва от поста изпълнителен директор на държавното "Булгартел", част от групата на "Български Енергиен Холдинг", както и управител на дъщерното "Булгартел Скопие". Преди това от 2008 г. до 2012 г., е изпълнителен директор на "Вагоно-ремонтен завод Карлово" АД. От там знам всяка една част на вагона и как да го ремонтирам, каза Василев. По думите му преди това се е занимавал с иновации, което днес е много модерно.

Третият член на директорският борд – Светломир Николов, каза само, че е работил в БДЖ и проблемите на дружеството са му познати. Той предпочете да запази мълчание на първата среща с журналистите "за скъсяване на дистанцията в буквалния и преносния смисъл" по думите на Григоров. Обещанията са те да са достатъчно регулярни и обществото да знае всеки ход на ръководството за изваждането на дружеството от тежката ситуация.

Амбицията е дружеството да бъде оздравено оперативно и БДЖ да си върне позициите, които някога е имал в превозите. Казано накратко – "с минимални средства да се постигнат максимални резултати", заяви Никола Василев.

Пари няма, действайте

Новото ръководство ще се опита да "изкара БДЖ от ХІХ век" и да постави началото на дигиталната трансформация на железниците. Първата малка стъпка е в предоставянето на информация за клиентите. На сайта на компанията вече е видно с колко закъснява един влак. Скоро ще има и за недостига на подвижен състав и състоянието му.

Сега заради остарялата техника държавният превозвач отменя около два-три влака на ден. Недостигът на локомотиви дневно е от 4 до 16 машини, а на вагони около 50, каза Григори Григоров. По думите му дневно закъсненията са около 1300 минути на всичките около 500 влака.

За 2018 г. БДЖ отчита закъснение от 430 хил. минути, отмяна на 717 композиции при налични 560 влака. Това означава около 80% изпълнение на графика.

Заради недостига на влакове първо е мобилизиран вътрешният ресурс – 57 вагона се ремонтират със собствени средства.

Други 227 вагона се ремонтират в частните заводи "Хан Крум", "Септември" и Дряново, с които БДЖ има подписани действащи договори, каза Никола Василев. Той обясни, че процедурите за ремонт при възлагане на външни подизпълнители отнемат между 6 месеца и година.

По тази причина единствения вариант графикът да бъде изпълнен е да се наеме подвижен състав, каза изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ". Наетите локомотиви ще попълнят недостига и ще заместят машините, които отиват на ремонт, обясни Николов.

Влакове под наем, а не покупка на нови

Най-вероятно прекратената обществена поръчка за доставка на 42 мотрисни влака за 675 млн. лв. на бившото ръководство на БДЖ изобщо няма да бъде рестартирана, стана ясно от обясненията на новите шефове.

Въпросът е кое е по-изгодно на БДЖ - да има нов подвижен състав или да наема, каквато е международната практика, каза Григоров. По думите му анализът ще е готов в следващите месеци.

Към момента е ясно, че в следващите 5 години няма как БДЖ да има нов подвижен състав, а след това изобщо не е ясно дали компанията ще се нуждае от нови влакове.

Причината е, че от декември 2019 г. пазарът на жп пътнически превоз се либерализира. Новото ръководство обаче очаква да навлязат частни и чужди пътнически влакове по българските релси чак след 2024 г., заради субсидията, която БДЖ има право да получава от държавата дотогава.

Така за тази година в разчетите на БДЖ няма да бъде включен ресурс за купуване на нови влакове. Заделени са обаче 2 млн. лв. за наемане от български и чужди фирми, каза Григоров. Той посочи, че плановете са да бъдат наети около 20 локомотива и около 50 вагона и мотриси след провеждането на обществена поръчка, която ще бъде пусната до четири-пет месеца.

Към преформатиране на условията отива и друга голяма обществена поръчка на националния превозвач – тази за 50-те електрически и дизелови мотриси "Дезиро" на "Сименс". Тя е с бюджет от 137 млн. лева и от 2017 г. стои на трупчета. Фактът, че толкова дълго време не може да бъде финализирана, показва че нещо не е наред, каза Никола Василев.

Прекратен е търгът и за ремонта на локомотивите, каза новият изпълнителен директор на БДЖ "Пътнически превози" Христо Иванов. Причината е, че е имало само един кандидат. Иванов смята, че проблемът със закъсненията на влаковете може да се реши с по-добра организация. Няма да има съкращаване на влакове и закриване на линии, обеща той.

Финансова стабилност, без орязване на персонала

Финансовото състояние на държавните железници е стабилно, каза изпълнителният директор. Съкращения на персонала, който в момента е около 8500 души, няма да има, обеща Григори Григоров.

По думите му се работи с ограничен финансов ресурс – около 70 млн. лв. годишно е свободният паричен поток, с който компанията разполага. Амбицията на Григоров е той да се увеличи с още 20 млн. лв. през тази година с по-добро управление.

Приходите на холдинга възлизат на около 350 млн. лв. От тях половината са държавна субсидия. Още 40 млн. лв. е субсидията за капиталов трансфер. Собствените приходи в момента съставляват около 17 – 18% от общите приходи на БДЖ, а целта е да станат 30 – 35%, каза Григоров.

По думите му за миналата година холдингът ще отчете печалба преди облагане с данъци от около 10 млн. лв.

Дълговете на БДЖ възлизат на около 300 млн. лв. Най-големи са към Националната компания "Железопътна инфраструктура" – около 80 млн. лв. В момента БДЖ изплаща дълга си с вноска от 5-6 млн. лв. месечно, целта е парите да се увеличат на 8-10 млн. лв. месечно, каза Григоров.

Ръководството не коментира как ще връща около 200-те милиона заеми, които БДЖ поличи през миналата година от държавния бюджет. През август 2017 г. държавният превозвач получи 62 млн. лв. от бюджета, които трябваше да върне до края на 2018 г. Не стана ясно дали това е направено. През миналата година на БДЖ бяха отпуснати нови два транша на обща стойност 135 млн. лв. от държавния бюджет. Двата заема, които са безлихвени трябва да бъдат върнати през 2020 г.

До 15 февруари трябва да е готов бюджетът на държавните железници за тази година, както и плана за развитие за следващите три години и тогава ще има повече яснота, как ще бъдат връщани тези средства, стана ясно от обясненията на Григоров.

mediapool.bg