Кламер БГ - Бизнес новини: Автошколите минават на електронно обслужване

Автошколите минават на електронно обслужване

Бизнес

|
Вт, 29 Септ 2020г. 18:05ч.
Автошколите минават на електронно обслужване

Въвежда се електронно обслужване и електронна документация в автошколите. Инструкторите вече трябва да са назначени на трудов договор, а автомобилите да са собственост на автошколите или да са взети на лизинг. Бъдещите шофьори пък ще провеждат практическото си обучение не само по улиците в градовете, но и по пътища извън населените места, включително и по магистрали.

Това предвиждат промени в Наредба № 37 от 2.08.2002 г. за условията и реда за обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство и условията и реда за издаване на разрешение за тяхното обучение, съобщи Бойко Рановски, директор на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" (ИААА), на пресконференция в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).

Те бяха предприети заради тежки катастрофи с млади шофьори. Данните показват, че за шестте месеца на 2020 г. тежките катастрофи с участието на нови водачи са 96, като 24 души са загинали, а други 108 са ранени.

"Голяма част от тези произшествия са причинени от слаба подготовка на водачите, липса на обучение и изпит извън населено място, подценяване на ситуациите които възникват на пътя, недобра преценка и реакция за избягване на пътен инцидент, движение с висока и несъобразена скорост", посочи Бойко Рановски.

Той посочи, че основната цел на промените в наредбата са да се създадат еднакви правила за всички учебни центрове, поставяйки ги при равни условия. По думите му, това е важно за да може да се гарантира качеството на обучението и да се избегне нелоялната конкуренция, която влошава обучението.

Онлайн достъп на автошколите до ИААА

Промените в наредбата предвижда учебните центрове и обучаваните бъдещи шофьори да получат безплатен електронен достъп до информационната система за обучение на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".

Всички документи, които в момента са на хартиен носител - като учебни дневници, графици, контролни карти от вътрешните изпити, ще бъдат в електронен вид. Така отпада необходимостта те да се водят на хартиен носител.

"Чрез електронна система ще постигнем прозрачно и гарантирано обучение. Ще намалим административната тежест, като премахнем хартиените документи. Курсистите и техните родители ще имат достъп до досието на курсиста, преминатото обучение и пътищата, по които се е упражнявал. Веднъж вписани в регистрите, инструкторите и учебните автомобили ще могат да бъдат местени в различни учебни центрове без необходимост от представяне на допълнителни документи, каквото е изискването към момента", каза Рановски.

Системата ще осигурява на контролните органи на ИААА информация за датите и часовете за провеждане на обучението, както и достъп до електронните учебни дневници, учебните картони и контролните карти.

Освен това отпада и задължението на представителите на автошколите да посещават областните отдели на ИААА, за да представят необходимата информация за провеждане на индивидуалното обучение.

Отпада и изискването в офиса на учебния център да бъде поставен на видимо място списък с преподавателите и категориите, за които се извършва обучението.

Заявленията за издаване на разрешение за извършване на обучение, удължаване срока на валидност на разрешението или промяна в списъка към разрешението, както и документите, приложени към тях, вече ще се подават по електронен път чрез информационната система.

Обучението на шофьорите

Промените в наредбата предвиждат практическото обучение на бъдещите шофьори да става на учебна площадка, на пътища извън населени места и магистрали, както и по улиците в градовете и селата. Целта е кандидатът да придобие умения за по-добро възприемане на пътната обстановка, посочи Рановски.

Преподавателите в автошколите вече задължително трябва да са назначени на трудов договор, предвиждат още промените. Сега половината от тях са на граждански договори.

Учебните автомобили пък трябва да са собственост на учебния център или да са му отдадени на лизинг. Изключение се прави само за тролейбусите. Това се прави с цел да се преустановят нелоялни практики, каза Бойко Рановски.

Той посочи, че учебният център трябва да е регистриран като търговски обект. Това изискване се въвежда с цел недопускане на нелоялна конкуренция и осъществяване на по-ефективен контрол от страна на службите, контролиращи дейността, каза Рановски.

Предложените промени в Наредба №37 не са окончателни. В момента тече едномесечното обществено обсъждане и след приключването му, ще бъдат разгледани със заинтересованите страни. След изчистването на всички спорни моменти, наредбата ще бъде предложена за одобрение от министъра на транспорта, каза още Бойко Рановски.

mediapool.bg