Кламер БГ - Бизнес новини: 80% от шофьорите ще плащат по-евтина "Гражданска отговорност" с "бонус-малус"

80% от шофьорите ще плащат по-евтина "Гражданска отговорност" с "бонус-малус"

Бизнес

|
Четв, 05 Дек 2019г. 14:12ч.
80% от шофьорите ще плащат по-евтина "Гражданска отговорност" с "бонус-малус"

Около 80% от водачите ще попаднат в бонус класовете и съответно ще получат отстъпка в цената на "Гражданската отговорност", ако се въведе предложената от Комисията за финансов надзор (КФН) система "бонус-малус".

Това разясниха представители на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ), които в четвъртък представиха позицията си по темата. Миналата седмица това направиха и превозвачите, като до момента най-важната институция в процеса – Комисията за финансов надзор, не смее да се покаже публично, за да защити предложенията си.

Предложеният вариант е най-щадящ

Застрахователите смятат, че предложеният от КФН вариант е най-щадящият за водачите и ако българското общество не е готово да приеме това, значи не е готово изобщо да приеме подобна система.

Едва 0.6% от около 3.5 милиона регистрирани водачи в България ще попаднат в категорията с 400% оскъпяване. Това са около 21 000 души, които са рецидивисти по нарушения на пътя или са извършили престъпления, посочиха от АБЗ.

В същото време 44% от водачите ще получат максималния бонус от 25%, сочат сметките на АБЗ.

Превишението на скоростта с повече от 20 км/ч ще вдига цената

През ноември КФН предложи нарушителите на пътя да плащат четири пъти по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност" от 1 януари 2021 г., а изрядните шофьори да ползват отстъпка в полицата до 25% (или 23%).

Според основния вариант на КФН всички шофьори ще започнат на чисто (с базова цена на застраховката), като за целите на системата ще се засичат нарушенията им след 1 януари 2020 г. В случай че за 12 месеца шофьорът няма нито едно от изброените нарушения или престъпления в таблицата на КФН, той ще попадне в първия от общо пет бонус класа, които ще поевтинят застраховката му. За първата година отстъпката е 12% от цената, за две "безгрешни" години тя е 15%, а след това съответно 18%, 20% и 23% при пет години без провинения на пътя.

В същото време, ако водачът направи нарушение, той ще попадне в един от 9-те малус класа в зависимост от тежестта на провинението. Наказателните точки увеличават премията с от 25% до 300%.

Не всяко нарушение на пътя ще води до наказателни точки, но със сигурност по-скъпа застраховка ще плащат шофьорите, хванати да превишават скоростта, защото това е най-честата причина за предизвикването на ПТП. При превишение с между 21-30 км/ч извън населено място шофьорът ще плаща с 25% или с 10% по-скъпа полица (в зависимост от предпочетената скала, която КФН ще избере след месец на обществени консултации). Ако скоростта е още повече над допустимата, увеличението на сумата съответно нараства. За отнемане на предимство или опасни маневри ще се отива директно на увеличение на цената със 140% или 150%. Същото важи и за управление на автомобил с алкохол в кръвта между 0.8 и 1.2 промила.

Най-сериозно увеличение на цената се предвижда при причиняване на тежки ПТП, причинили смърт или телесни повреди. Тогава водачът попада директно в класа, предвиждащ 4 пъти по-скъпа застраховка през първата година. За да се върне на нормалната цена на застраховката, шофьорът трябва да има между 9 и 13 години, във всяка от които ще му се намалява оскъпяването, ако не направи други нарушения.

За разлика от стария вариант на системата, предложен от КФН през 2018 г., този път бонус или малус класовете ще се определят само на лицата, които са собственици или водачи на автомобилите, но не и на самите возила. За целта в застраховката собственикът задължително ще вписва имената на хората, които могат да шофират автомобила му. Цената на полицата ще зависи от класа на най-неизрядния водач.

България губи 2 млрд. лв. годишно от войната по пътищата

Според председателя на АБЗ Константин Велев предложената система от КФН не е застрахователна, а държавна система, която цели намаляване щетимостта на пътя. Именно затова в нея са включени само най-съществените нарушения, свързани с войната по пътищата – превишение на скоростта, опасни маневри, причиняване на травматизъм, а не дребни нарушения като изкривена броня, неправилно паркиране и др.

По думите на Велев най-лесно за застрахователите щеше да е избирането на система, базирана върху изплатените обезщетения, така че само водачите, заради които застрахователят е плащал щети, да получат оскъпяване. "Тогава обаче в малус класовете щяха да попаднат всички казуси, включително чуквания при неправилно паркиране, ожулена броня, дребните щети по двустранни протоколи, и картината щеше да е още по-тежка за шофьорите, защото много хора попадат в тази категория", разясни Велев. Същото важи и ако системата беше базирана на отнетите контролни точки на водача. Тогава тя щеше да бъде с акцент върху балансите на застрахователите, а не върху голямата цел да намаляват жертвите и щетите по пътищата, разясниха от АБЗ.

Застрахователите представиха статистика, според която в държавите, въвели системата "бонус-малус", щетите на пътя са намалели с между 10 и 30%. При положение че България годишно губи около 2 млрд. лв. от вредите, причинени от ПТП, това значи, че ще се спестят минимум 200-300 млн. лв., без да се броят неоценими категории като емоционалните страдания и загубеният човешки живот.

Намаляването на жертвите е по-важно от несгодите на шофьорите

"Нека да не превръщаме дискусията в караница между шофьори. Трябва да погледнем обществения интерес да се ограничи войната по пътищата, а не само собствените си несгоди като шофьори", призова Константин Велев. Според него от гледна точка на голямата цел е много по-неефективно по-висока цена на застраховката да се начислява заради леко чукване при неправилно паркиране, отколкото превишената скорост, която макар да не е довела до ПТП този път, е с голям риск от причиняване на травматизъм.

Освен това предложената система отчита само превишението на скоростта от над 20 км/ч. "Ако считаме, че няма проблем да правим подобни нарушения, може би трябва да си изясним какво точно искаме и какви са ни ценностите", посочи Светла Несторова, главен изпълнителен директор на "Булстрад Живот".

Застрахователите: Към нас няма да потекат реки от пари

Застрахователите обявиха, че разбират притесненията на хората от въвеждането на нещо ново и непознато. Според тях обаче е неразбираемо защо, когато обществото тъжи и негодува за поредната жертва на пътя, всички искат промени, а когато реално се предлага нещо, което да дисциплинира шофьорите, на първо място да се поставят несгодите на шофьорите, които карат с превишена скорост.

Освен това новата система ще се преразглежда всяка година и ако има несъответствия ще се коригира, така че да работи за българските условия, казаха още от АБЗ.

От асоциацията са категорични, че системата няма да доведе до "реки" от стичащи се в касите на застрахователите повишени премийни приходи. "Това са откровени спекулации. Такова нещо няма да се случи", каза Константин Велев.

Що се отнася до апокалиптичната картина, начертана от превозвачите за бъдещето на сектора при въвеждането на системата, застрахователите коментираха, че каквато и система да се въведе за този сектор, нагаждането към нея няма да е леко, защото в този отрасъл щетимостта е висока и това произтича от характера на транспортната дейност. Все пак от АБЗ твърдят, че има вариант, при който превозвачите да бъдат изключени от системата, ако се сертифицират по системата ISO.

АБЗ предлага държавата да избере по-плавната 20-степенна скала за системата бонус-малус и да промени текстовете така, че неизрядните шофьори да могат да получат базовата цена след максимум 5 години без нарушение на пътя.

mediapool.bg