Автоматични предпазни врати ще бъдат поставени на пероните на 12 станции на метрото в центъра на София. Това ще струва близо 18 млн. лв. без ДДС и е една от марките за прехвърляне на средства от едни към други проекти по оперативна програма "Транспорт" 2014 – 2020 г. Целта е да се избегне спирането на европейското финансиране за жп проекти и пътна безопасност.
Кабинетът одобри измененията в оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г., съобщи правителствената информационна служба.
Решенията за промените бяха взети от Комитата за наблюдение на програмата, а целта е спасяването на резерва от 6% по две от общо четири оси на програмата. Едната е за жп проекти, а другата е за пътна безопасност. По тяхното изпълнение няма напредък и има риск в края на годината Европейската комисия да спре тези плащания. Това предупреждава Аурелио Сесилио от Европейската комисия по време на Комитета за наблюдение на програмата, провел се през лятото.
Повишаване безопасността в метрото
С цел повишаване на безопасността на пътуващите с градската подземна железница част от парите за пътна безопасност се насочват към метрото.
Така не само новата трета линия ще е с врати на пероните, но и още 12 станции, предимно в центъра, от старите първа и втора линии.
Както винаги, общинската фирма "Метрополитен" вече е готова с всичко и само чака да й бъдат преведени парите. Всички обществени поръчки са проведени и дори има сключен договор с избрания изпълнител още в края на септември 2019 г. Това е ДЗЗД "Обединение Ер Ес Де Метро София". В него влизат българското дружество "Атко Трейд" ЕООД и южнокорейските фирми "Ес Ка Де Хайтек" и "Ханатек Систем".
Според подписания договор пилотно ще се поставят автоматични врати на пероните първо на две станции – "Опълченска" и "Стадион Васил Левски". След това, на два етапа, ще бъдат оборудвани още 10 станции от метрото, предимно в централната част на София.
Договорът с изпълнителя е за близо 18 млн. лв. без ДДС, като средната цена на една станция с автоматични врати е малко над 1.5 млн. лв.
Монтирането на вратите трябва да стане в рамките на година. За да не се нарушават движението на влакчетата и трафикът, ще се работи през нощта от полунощ до 5 часа сутринта.
Проектиране на жп възли Русе, Варна, Горна Оряховица
Заради липсата на договори по големите жп проекти и риска от загуба на средства по тази ос на програмата в обхвата й се включва финансирането на подготовката на проектите за развитие на железопътните възли Русе, Варна и Горна Оряховица.
По този начин ще се гарантира пълната им готовност за реализация в следващия програмен период, обещават от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). В съобщението не е посочено колко средства се отпускат за това.
С обхвата на оперативната програма се включва и модернизацията на осигурителните системи в железопътния участък Русе – Каспичан. Той заменя проекта за внедряване на ETCS по протежение на жп отсечката София – Септември, чието строителство все още не е изцяло договорено.
mediapool.bg