Кламер БГ - Бизнес новини: Северната скоростна тангента под риск заради бездействие на държавата

Северната скоростна тангента под риск заради бездействие на държавата

Бизнес

|
Ср, 30 Апр 2014г. 14:22ч.
Северната скоростна тангента под риск заради бездействие на държавата

Изграждането на Северната скоростна тангента на София е под риск заради бездействието на държавата да реши проблема с отчужденията на имотите по трасето. Това блокира строителството на 17-километровата отсечка, която се явява важен байпас на софийския околовръстен път, по който в момента минават около 15 000 автомобила дневно.

Така заради безхаберието на управляващите страната ни е на път да изгуби 150 млн. лв. европейско финансиране и да няма бърза пътна връзка между западните и източните части на столицата.

За пореден път в сряда собствениците на имоти протестираха пред сградата на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), тъй като строителни машини вече навлезли в имотите им, които не са отчуждени. От пътната агенция обясниха, че строителят консорциум "ХПВС-ССТ" няма право да навлиза в имотите им и АПИ не е издавала такава заповед.

"Арест" на машините на изпълнителя

Заради бездействието на държавните органи, засегнатите собственици на имоти прибегнали до "арестуването" на две сондиращи машини по трасето на Северната скоростна тангента. Това разказа жена, на чийто имот се е била разположила едната от машините на изпълнителя.

"Първият арест беше на машина в имот в кв."Бенковски". Засегнатите собственици организирахме денонощна охрана на машината. Това е самоуправство от страна на изпълнителя. Имотите ни все още не са отчуждени. В същото време те си работят", недоволстваше жената.

Вторият "арест" е бил преди дни на друга сондажна техника в района на кв."Враждебна". Там обаче районният кмет се оказал по-оправен и откликнал веднага на повикванията на хората и спорът бил решен бързо.

Хората обясниха, че изпълнителят в момента прави геоложки проучвания на трасето, за да подготви работните проекти за строителство.

Недоволството на собствениците на около 3000 имота е заради ниските оценки на земята им – по техни думи "по-малко от руло тоалетна хартия". Те дават пример как съседни имоти са оценени в пъти повече. Това подсилва подозренията им, че за "нашите хора" оценката е една, а за болшинството е на смешни цени от 20-30 стотинки на квадратен метър. За това подадените жалби в съда срещу оценките на имотите са над 300. Първите дела са насрочени за разглеждане в средата на май.

Строителят: Спазваме закона

Нямам информация за арестувана техника, в момента правим проектирането на трасето, спазваме стриктно закона, каза Николай Пашов, управител на консорциума "ХПВС-ССТ".

Съгласно подписания договор проектирането на трасето трябва да приключи до 17 май и после изпълнителят в рамките на месец да започне да строи.

Пашов обясни, че все още нямат издадено разрешение за строеж и ще започнат строителни дейности едва след като приключат отчужденията.

Надяваме се проблемът с отчужденията да бъде разрешен по най-добрия начин за всички, така че хората да са доволни, а ние да можем да започнем работа, защото ни притискат срокове, допълни Пашов.

От АПИ мълчание

На практика това поставя проекта под риск, защото обжалванията в съда може да продължат с години. От пътната агенция никой не слезе при протестиращите, за да обясни какво се случва и какви мерки се предприемат.

В същото време не остава почти никакво време за изграждането на пътя с магистрални габарити, който е изключително важен за свързването на западните части на столицата с източните и връзката между магистрала "Люлин" с "Тракия" и "Хемус". Той се финансира със средства от оперативна програма "Регионално развитие" и беше вкаран аварийно за да се спасят от загуба евросредства.

Според пътни специалисти, за да бъде изградена 17-километровата отсечка ще е необходима поне една година. Причината е, че съоръжението е сложно технически, защото има 7 км пътни възли.

Изпълнителят на обекта е

консорциум "ХПСВ-ССТ", в който участват "Водстрой 98" (40%), варненската "Хидрострой" (30%), "Пътни строежи Велико Търново" (10%), търговишката "Пътниженерингстрой Т" (10%) и "Пътстрой Бургас" (10%). Това е първи голям пътен обект от над 100 млн. лв., в който участва фирма, свързвана с неуспелия шеф на ДАНС Делян Пеевски – "Водстрой 98".

Договорът за строителство е за 150 млн. лв. без ДДС. Срокът за изпълнение на обекта е 15 месеца, от които четири са за проектиране. Това означава, че обектът трябва да бъде изпълнен до юни 2015 г.

mediapool.bg