Поддържането на фирмите за зимно почистване на пътищата в режим на готовност е струвало на данъкоплатците около 15 млн. лв. Това стана ясно от думите на Стефан Чайков, председател на управителния съвет на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
Въпреки че през ноември и декември не е имало сняг, на фирмите са изплатени общо 17 млн. лв. От тях близо 90% са отишли за дежурствата, които дават фирмите, за да са в бойна готовност в случай, че падне сняг, каза Чайков.
Това е причината в новите договори с пътните фирми парите за дежурства чувствително да бъдат намалени, каза пътният шеф.
По-голямата част от четиригодишните договори с фирмите изтичат през тази година и в скоро време АПИ ще обяви новите тръжни процедури за избор на изпълнител. Правилата все още се обсъждат и по тази причина Чайков не обясни какви ще са другите промени.
Все пак хубавото време е довело до спестяване на общо 8.5 млн. лв. от зимното поддържане. Основната част от тях 5 млн. лв. идват от по-късното обявяване на началото на зимния сезон за пътищата – вместо 1 ноември както се прави обичайно, от 15 ноември, отчете Чайков. Останалите около 3.5 млн. лв. идват от спестените пари през ноември и декември поради липсата на сняг.
Ако зимата продължи да бъде мека до края на сезона, вероятно ще бъдат спестени още пари. Всички икономисани средства ще отидат за кърпене на дупки през пролетта, каза Чайков.
"Независимо от меката зима пътноподдържащите фирми работят непрекъснато, особено тези, които се грижат за проходимостта на високопланинските проходи", похвали ги пътният шеф. Той отчете като успех нормално пътуване по време на празниците и липсата на проблеми по време на единствения досега снеговалеж през ноември.
"2013 г. беше значително по-добра от предходните години за пътния бранш. Надявам се, че с големите инфраструктурни проекти 2014 г. ще бъде още по-добра", каза Чайков.
Бюджетът на АПИ за тази година е 192 млн. лв. Това е по-малко от миналогодишния, който беше 220 млн. лв. и дори по-малко от постъпленията от винетки, приходите от които по закон трябва да отиват за ремонта и поддържането на пътната инфраструктура. За 2013 г. постъпленията от винетките са 216 млн. лв., по данни на агенцията.
Тя ще кандидатства с програма за ремонт на пътищата за 240 млн. лв. пред новия държавен инвестиционен фонд "Растеж и региони", който е с бюджет от 500 млн. лв., каза Чайков. Финансовият министър Петър Чобанов обаче неотдавна каза, че министерствата няма да получат от фонда повече от 30 млн. лв. на проект.
Въпреки орязания бюджет пътният шеф е категоричен, че ремонтите на трите опасни виадукта по магистралите "Тракия" и "Хемус" ще бъдат завършени през тази година. През миналата това не се случи, като основната причина беше орязването на капиталовите разходи от служебния кабинет и правителството на Пламен Орешарски.
mediapool.bg