БДЖ иска разсрочване на задълженията към кредиторите за срок от 10 години, съобщи министърът на транспорта Данаил Папазов. Той откри модернизираната жп отсечка Михайлово – Калояновец, която е част от железопътната магистрала "Тракия".
В понеделник зам.-министърът на транспорта Антон Гинев заяви пред Mediapool, че преговорите с кредиторите вървят трудно и ако не бъде постигнато споразумение с тях, може да се стигне до фалит на държавните железници.
За близо година дълговете на БДЖ от над 707 млн. лв. са намалели на 620 млн. лв. към момента, каза Гинев.
С по-голямата част от кредиторите имаме разбиране засега, по-настоятелна е една от германските банки - FMS Wertmanagement, която през януари дори блокира сметките на превозвача, каза Данаил Папазов.
Дългът към тази банка е около 30 млн. евро, като сметките на БДЖ все още са блокирани.
Ако се постигне договаряне с кредиторите за разсрочването на дълга следващата стъпка за оздравяване на БДЖ са размяната на имоти с Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), каза Папазов. По думите му така ще бъде уредено погасяването на дълг на БДЖ от 85 млн. лв. към НКЖИ.
Предстои в структурата на БДЖ да се създаде и ремонтно предприятие, което да може да поддържа цялата техника, включително и следгаранционно новата, каза още Папазов. По думите му в момента има 12 ремонтни бази с над 3000 служители, но те не могат да изпълняват големи задачи и затова ще се преструктурира.
Замисълът е дружеството да е дъщерно на БДЖ, като държавната компания ще има мажоритарно участие, а частен акционер ще държи миноритарния пакет.
По повод искания на служители на холдинга да се вдигнат заплатите им с 10 на сто Папазов обясни, че се обмисля балансиране на заплатите, тъй като има големи разлики между тях. Това означава, че не може на всички да се вдигнат с един и същ процент. Той обаче не се ангажира кога може да стане това.
"За последните четири години заплатите им не са пипани и ми е много интересно защо тогава не протестираха, а сега, когато получават редовно възнагражденията си протестират", каза Папазов.
Транспортният министър отчете значително намаление на кражбите на горива и смазочни материали в жп транспорта. Според Папазов има намаление и на посегателствата на жп инфраструктурата, но има какво още да се работи.
"Битката е непрекъсната. В последните месеци жп пътят е наситен с видеонаблюдение с цел разрешаване на проблема с кражбите и престъпленията по жп инфраструктурата. Водени са разговори с няколко фирми, които успешно са разрешили проблема в други страни", каза Папазов. "Засега обаче тези мерки не могат да бъдат приложени у нас, защото са много скъпи и не можем да си ги позволим", допълни още министърът.
Данаил Папазов откри модернизираната железопътна отсечка Михайлово – Калояновец за 35 млн. лв., която е част от проекта за рехабилитация на жп линията Пловдив – Бургас.
Другите два лота, които са част от тази жп линия са в процес на изграждане и са достигнали изпълнение между 70 и 80 %, каза Папазов. Той очаква те да бъдат готови до края на годината. По думите му целта е до 2020 г. влаковете по по-голямата част от железопътната магистрала "Тракия" да се движат със скорост от 160 км/ч.
Отсечката се финансира от оперативна програма "Транспорт". Всички жп проекти по програмата са в процес на изпълнение. До този момент НКЖИ е получила над 394 млн. лв. от европейската програма.
mediapool.bg